Carlijn Postma: In mijn boek beschrijf ik het ook. Op het moment dat jij een loyaal en betrokken publiek hebt, dan is de kans veel groter dat jij meerdere malen aan dat publiek wat verkoopt, dan wanneer jij de toevallige voorbijganger weet te strikken.
Voice-over: Dit is de Inbound4cast, een podcast over inbound marketing en organisch groeien voor b2b-bedrijven.
Voice-over: Hier is jullie host, Jerrel Arkes.
Host: Jerrel Arkes: Carlijn, welkom in de podcast!
Carlijn Postma: Dank je wel! Bedankt voor de uitnodiging.
Host: Jerrel Arkes: Leuk dat ik hier eens voor langs mag komen in jullie studio.
Carlijn Postma: In onze studio, inderdaad. Akoestisch, moet het goed zijn.
Host: Jerrel Arkes: Gaan we vanuit, anders ligt het aan mijn apparatuur. Hey, kun jij jezelf even kort voorstellen?
Carlijn Postma: Ja, natuurlijk. Ik ben Carlijn Postma. Ik ben oprichter van contentmarketingbureau, The Post. In 2012 heb ik eigenlijk mijn toenmalige bureau omgezet naar The Post, en dat was een bureau voor contentmarketing. Wat toen echt nog niks deed eigenlijk, want ik zeg het, het was gekscherend. In die tijd was -ik geloof- het zoekvolume op Google op contentmarketing was één. Dan was ik misschien zelf, dus dat deed ik niet zoveel. Maar ik was er wel mee bezig. Ik vond het heel interessant, want we hadden een beetje gepionierd op socials, en ik wil een keer wat anders doen. En toen kwam ik dat contentmarketing tegen. Ik ben me er helemaal in gaan verdiepen, en ondertussen ook een aantal boeken over geschreven.
Host: Jerrel Arkes: Leuk. En was dat dan ook Joe Pulizzi en Robert Rose in die tijd?
Carlijn Postma: Ja.
Host: Jerrel Arkes: Of waren er nog heel veel meer?
Carlijn Postma: Nee. Misschien is het veld niet eens zo heel erg veranderd. Maar dat was inderdaad Joe Pulizzi. Eigenlijk wel de oprichter van contentmarketing 2007, was hij volgens mij voor het eerst. 2011 was de allereerste keer dat Content Marketing World werd georganiseerd. 400 mensen waren daar, en dat was inderdaad met Joe Pulizzi en Robert Rose. En die zijn er nog steeds. Ik ga ze over een paar weken weer ontmoeten.
Host: Jerrel Arkes: Ik ook digitaal. Joe Pulizzi is over een paar weken in m’n podcast.
Carlijn Postma: Leuk!
Host: Jerrel Arkes: Dus ik kijk er heel erg naar uit.
Carlijn Postma: Dat geloof ik direct.
Host: Jerrel Arkes: En we gaan het vandaag hebben over Binge Marketing. Een term die ik regelmatig voorbij zie komen op LinkedIn en andere kanalen.
Carlijn Postma: Heel goed.
Host: Jerrel Arkes: En die volgens mij, door jou is bedacht.
Carlijn Postma: Ja, dat klopt. Binge Marketing, en dan wil je natuurlijk weten wat het is.
Host: Jerrel Arkes: Eigenlijk wel, ja.
Carlijn Postma: Dat dacht ik al.
Host: Jerrel Arkes: Ik heb al een beetje een beeld, hoor. Maar toch, de luisteraar misschien niet.
Carlijn Postma: Binge Marketing. Vanuit contentmarketing ben je bezig met content, en dat moet dan bij een publiek terechtkomen. En op een gegeven moment dacht ik van: maar hoe werkt dat dan eigenlijk? Als ik dan weer ’s avonds op de bank een Netflix serie zit te kijken, dat is denk ik, voor veel mensen wel herkenbaar. Nu niet meer alleen maar Netflix, maar ook nog IdiomaX, en Amazon, en noem maar op.
Host: Jerrel Arkes: Zes of acht anderen.
Carlijn Postma: Dus iedereen kent dit fenomeen, dat je op de bank zit en dat je blijft kijken. En toen dacht ik van: hoe werkt dat dan? Dat zeg maar die makers van series, met name, maar ook films, dat die zo goed weten om dat publiek vast te houden. Überhaupt te vinden en vast te houden. En toen dacht ik: daar zit volgens mij meer in. En dan ben ik er eigenlijk gewoon in gaan verdiepen. En uiteindelijk kwam daar een hele theorie en een methodiek, en ook een boek uit. En dat moest nog een titel krijgen. En dat was vrij snel bedacht, dat we zeiden van: “Dat moet dan Binge Marketing zijn.”
Host: Jerrel Arkes: Het klinkt wel lekker.
Carlijn Postma: Ja, dat vind ik ook nog steeds.
Host: Jerrel Arkes: En wat is het verschil met contentmarketing?
Carlijn Postma: Het is een aanpak binnen contentmarketing, want wat Binge Marketing dan exact inhoudt, is eigenlijk dat je wilt dat mensen meer dan één aflevering van jouw content gaan kijken. En als je het hebt over bingen. De letterlijke definitie van bingen is dat je drie of meer afleveringen in één keer gaat kijken.
Host: Jerrel Arkes: Precies.
Carlijn Postma: Dus dat is eigenlijk de serie bingen. En dat wil ik natuurlijk ook heel graag met de content die wij maken.
Host: Jerrel Arkes: Praat jij trouwens bij contentmarkting dan altijd over afleveringen, of niet? Hoeft dat niet?
Carlijn Postma: Nee, dat hoeft niet. Ik denk ook zelfs in de praktijk en ook iedereen die Binge Marketing nog niet kent, die zal dat ook niet op die manier erkennen. Bij Binge Marketing zeg ik echt wel van: “Vertaal je merkverhaal naar het scenario van een steengoede televisieserie. En als je dat hebt, dan kun je eigenlijk besluiten van: “Nee, ik ga nu afleveringen maken. En ik ga seizoenen maken. En ik ga jaar op jaar– Of ik maak een nieuwe seizoen, of een nieuw soort aflevering, of een nieuw soort serie.”” En dat kan allemaal.
Host: Jerrel Arkes: Ik merk namelijk dat in mijn definitie van contentmarketing, dat wel zo is. En misschien dat ik er ook helemaal naast zit, maar dat zul jij ook wel erkennen dat iedereen heeft ook wel een beetje zijn eigen betekenis bij het woord contentmarketing.
Carlijn Postma: Ja, zeker
Host: Jerrel Arkes: Maar ik heb altijd het gevoel dat het bedoeld is door– Nou, de twee waar we het net over hadden, als dat er toch een soort van afleveringen moeten zijn. Dat één white paper geen contentmarketing is.
Carlijn Postma: Dat zullen zij beide zeker beamen. Dat is absoluut waar. Maar in de praktijk, wat ik vaak zie, en daar vind ik het verschil wel groot, is dat we bij contentmarketing ook de sociale updates– En ik noem het dan vaak de trailers naar de afleveringen toe. Dat zijn eigenlijk de sociale updates, en daar zie ik vaak dat contentmarketing, in mijn ogen dan, verkeerd gebruikt wordt. Want contentmarketing is niet een sociale mediastrategie.
Host: Jerrel Arkes: Op TikTok kun je misschien wel aan contentmarketing doen, of YouTube helemaal natuurlijk, maar ik denk dat Facebook zich daar, bijvoorbeeld niet voor leent, en LinkedIn waarschijnlijk ook niet.
Carlijn Postma: Dat is eigenlijk een beetje van: waar publiceer je dan je afleveringen? Dat is de grootste vraag. En ik heb dan het liefst, en dat dat adviseer ik dan ook het meest, dat het toch wel echt op je eigen, in ieder geval waar de data van jezelf is, dat het daar gepubliceerd wordt. En dat is gewoon niet zo bij Facebook en bij LinkedIn en Instagram.
Host: Jerrel Arkes: Bouw je huis niet op gehuurde grond.
Carlijn Postma: Nog zo eentje van Joe Pulizzi, inderdaad. Bouw je huis niet op gehuurde grond. En dat zei hij volgens mij al in 2011-2012, weet ik veel. Maar dat is nog steeds aan de orde. En nog steeds zie ik overal hele sociale strategieën, functies en alles en nog wat, op alleen maar dat stukje social. En ik denk als we kijken naar vanuit Binge Marketing, je heb je verhaallijn, je maakt je afleveringen. Ik heb die het liefst wat meer longform, dus niet alleen maar een update. Maar echt een aflevering waar de inhoud ertoe doet, om vervolgens die inhoud te gaan adverteren via de socials. Dat is hartstikke slim.
Host: Jerrel Arkes: Maar jij hebt bijvoorbeeld zelf een binge-waardige serie gemaakt, of tenminste een Binge Marketing serie over -ik moet even spieken op mijn briefje- ‘Single-used dispossible content’.
Carlijn Postma: Ja, dat was een korte film, eigenlijk. Maar er komt–
Host: Jerrel Arkes: Oh, daar waren geen afleveringen?
Carlijn Postma: Nee, er waren geen afleveringen. Dat had het wel moeten zijn natuurlijk.
Host: Jerrel Arkes: Ik heb wel naar gekeken, maar dat is een tijd geleden. Dus ik dacht dat dat vast drie afleveringen waren, of zo.
Carlijn Postma: Ik heb onlangs als ik ergens een artikel schrijf, dan schrijf ik tegenwoordig een reeks artikelen. Dat klopt. Dus ik maak het liefst een serie. Maar dit heb ik gemaakt voor als presentatie voor Content Marketing World, vorig jaar. Daar mocht ik niet naartoe, want we waren allemaal nog niet gevaccineerd. Ik mocht wel spreken, maar ik moest het digitaal doen. Toen heb ik een korte film gemaakt. Die was iets van 20 minuten, en daar heb ik wel trailers, stukjes van gedeeld. Maar het mooie is. Ik ga dit jaar er wel heen, en ik ga live, en ik kom met het tweede deel.
Host: Jerrel Arkes: Kijk.
Carlijn Postma: Dus er komt een vervolg. Dus zeker.
Host: Jerrel Arkes: Wordt het alsnog contentmarketing?
Carlijn Postma: Het wordt alsnog Binge Marketing.
Host: Jerrel Arkes: Of Binge Marketing, sorry. Waar ik dan wel benieuwd naar ben. Stel, volgend jaar sta je daar weer, en dan heb je drie afleveringen en dan wordt het echt een serie. Maar die serie staat op YouTube. Dan dan blijft dat natuurlijk wel gehuurde grond.
Carlijn Postma: Ja.
Host: Jerrel Arkes: Kijk, jij kan natuurlijk vinden van: dan moeten ze op mijn platform kijken. Maar als ik dat als kijker niet wil.
Carlijn Postma: Klopt, als het publiek dat niet wil– Nee, zeker. Het is absoluut waar. En ik denk dat dat een heel groot probleem is. Een probleem? Met name bij video heb ik het liefst wel ook je eigen data, en ook geen afleiding. Maar ook daar zijn mogelijkheden voor. Ik ben nu zelf ook vertegenwoordiger van Biites. Biites is eigenlijk een streamingservice voor merken, en dat gaat om longform content. Dat is nog steeds natuurlijk een platform wat ergens anders staat. Maar de data is wel van mij, en daar staat ook die korte film van mij, en daar komt straks, als we deze ook weer hebben gefilmd, komt deze er ook bij. Dus de data daar gaat het mij met name om, maar het neemt niet weg, want er zijn natuurlijk legio-voorbeelden van waar je hele goede films en series kunt maken, maar die willen mensen gewoon niet op jouw eigen website zien. Dus dan moet je iets kiezen, waar het dan het meest voor de hand ligt, en toch zien te claimen dat die data van jou wordt.
Host: Jerrel Arkes: Bij uw groep denk ik dat dat nog wel kan, in sommige gevallen. Alleen de laatste tijd zit ik heel veel op Tiktok. Eigenlijk is dat een beetje begonnen vanuit nieuwsgierigheid als marketeer, dat ik denk van: “Iedereen heeft het erover. Ik moet dat begrijpen.” Het is ook wel een klein beetje verslavend. Alleen, daar heb je best wel veel formats, die zou ik nooit op een website kijken. Daar zou ik nooit mijn e-mailadres voor achterlaten, en toch vind ik ze super leuk om het daar te bekijken.
Carlijn Postma: Klopt.
Host: Jerrel Arkes: Dus het is ook wel, denk ik– Je kan dat proberen of nastreven, maar dan ga je–
Carlijn Postma: Ik denk in dit geval ook met TikTok en ook met al die andere platforms. Wat ik dan zou doen is, is toch die trailer of misschien toch een keer een hele aflevering op TikTok zetten of op YouTube. Maar je wilt natuurlijk ergens dat mensen naar jou toe komen, en als onderdeel van een strategie is dat jij het op TikTok in zijn geheel moet publiceren, omdat daar het publiek zit. Ja, dan moet je dat vooral doen. Maar probeer wel ergens– dat mensen het wel aan jou koppelen.
Host: Jerrel Arkes: Dat zeker.
Carlijn Postma: Want dit is zo zinloos. Op het moment dat iedereen op TikTok zit te kijken en het verdwijnt uiteindelijk weer in al die feeds, en niemand weet of heeft de link, of het blijft niet zitten. Dus ook dan moet je gewoon toch beginnen met een steengoed verhaal, wat alleen maar aan jouw geconnect kan worden.
Host: Jerrel Arkes: Kijk, en in jouw video daar speel je zelf in, dus daar is dat wat makkelijker. Maar als je dat als bedrijf doet en je hebt heel klein je logootje onder in beeld staan, dan is iedereen dat waarschijnlijk een uur later weer vergeten.
Carlijn Postma: En ik denk dat er veel meer aanknopingspunten zijn, los van inderdaad, karakter of of een logo. Er zijn ook bedrijven die bepaalde merkwaarden voorstaan, en dan is het ook makkelijker om dat te knopen aan een bedrijf. Maar goed, dan moet je inderdaad even heel diep bij je eigen organisatie gaan kijken. Wat is nou dat unieke beeld, het unieke verhaal wat ik kan vertellen, om daar vervolgens je verhaal, je serie op te maken?
Host: Jerrel Arkes: Wat zijn dan de kaders? Dus waar moet iets aan voldoen, wil het Binge Markting zijn?
Carlijn Postma: Sowieso moet het meerdere afleveringen zijn. Dus het is één serie.
Host: Jerrel Arkes: Minimaal drie waarschijnlijk, dan? Als [crosstalk 00:10:37] bingen.
Carlijn Postma: Ik ga al [crosstalk 00:10:37]. Klopt, maar dat is wel eigenlijk de essentie. Want bij contentmarketing gaat het ook om -en dat is bij Binge Marketing ook- het opbouwen van publiek. Een loyaal en betrokken publiek wil je graag opbouwen. En dat kan niet met één aflevering.
Host: Jerrel Arkes: Klopt.
Carlijn Postma: Want met één aflevering heb je aandacht, en daarna zijn ze weer weg. Dus je zult het in serie moeten doen. En het liefst heb ik dan dat het een logische verhaal wordt. Sowieso is het doodzonde als ik dat nog steeds zie bij heel veel partijen, dat je van campagne naar campagne rent. En we hebben budget en tijd voor een campagne. En het zorgseizoen zal zich binnenkort weer aanbreken, dan hebben we al die zorgverzekeraars die ineens weer van zich laten horen in een zorgcampagne. En de rest van het jaar– Er zijn er een paar die nu wel zichtbaarder zijn.
Host: Jerrel Arkes: Je bouw niet voort op iets wat je eigenlijk consistent over tijd opbouwt.
Carlijn Postma: En dat is natuurlijk wat we eigenlijk willen en zouden moeten doen.
Host: Jerrel Arkes: Mee eens.
Carlijn Postma: En dat is ook, denk ik en dat is nog een aanvulling op van: wat maakt nou Binge Marketing anders dan contentmarketing? Ik praat hier wel echt over een duurzaam marketingstrategie, die is ook echt voor de lange termijn. En dat is onderdeel van die film: Single-used dispossible content, zouden we eigenlijk niet moeten maken. We zouden altijd ‘Evergreens’ moeten maken.
Host: Jerrel Arkes: Ja, precies.
Carlijn Postma: En dan kun je erop voortborduren.
Host: Jerrel Arkes: Waar moet een ‘Evergreen’ dan aan voldoen?
Carlijn Postma: Tijdloos.
Host: Jerrel Arkes: Maar hoe zorg je ervoor dat– Niet alle onderwerpen lenen zich daar natuurlijk ook voor.
Carlijn Postma: Klopt. En ik denk alleen wel als je het, voorbeeld van NOS op drie met ‘Explanations’. Hoe noemen ze die?
Host: Jerrel Arkes: Ik weet niet hoe het heet, maar ik denk wel dat ik ongeveer begrijp wat je gaat zeggen.
Carlijn Postma: De actualiteit is aanleiding om er een video over te maken. Alleen de video zelf, die kun je eigenlijk over een jaar nog weer bekijken. En dat vind ik echt- echt hele goede content.
Host: Jerrel Arkes: Bijvoorbeeld, want toevallig gaf ik vorige week een co-training bij een bedrijf. Een uitgever eigenlijk. En toen pakte ik nu.nl als voorbeeld. Weet je, zij hebben iedere dag het nieuws. Dit was dan ook een co-training. Dus daarvoor ga ik ook niet in Google zoeken naar: wat is er vandaag in Rusland gebeurd? Ik ga gewoon naar nu.nl toe. Alleen, ze hebben ook achtergronden en dat zijn vaak onderwerpen die over anderhalf jaar waarschijnlijk nog steeds net zo relevant zijn. En daar zoeken mensen natuurlijk wel weer op, op dat soort topics.
Carlijn Postma: En ik denk dat dat de essentie is, ook van een Evergreen. Het zijn hele simpele dingen. Heel vaak kan content ook wel een Evergreen zijn, maar vergissen we ons door te zeggen: “Oh, gisteren hadden we– Of volgende week gaan we–” Dus dat gebeurt er dan heel vaak in. Als het een aflevering is, eigenlijk een aflevering had kunnen zijn waarbij de tijdsaanduiding in de trailer kan, in plaats van in de aflevering zelf.
Host: Jerrel Arkes: Precies.
Carlijn Postma: Hele kleine dingen, als mensen daar scherp op zijn, dan heb je gewoon veel meer waarde voor je geld.
Host: Jerrel Arkes: Mee eens. Ik had even wat voorbeelden genoteerd, maar ik denk eigenlijk dat je het antwoord misschien al hebt gegeven. Kijk, als je bijvoorbeeld Goede tijden, slechte tijden hebt, hele jaar door cliffhanger is voor heel veel mensen Binge Content en Bing Marketing. Pak je bijvoorbeeld, Friends of Game of thrones is misschien is beter, een iets recenter voorbeeld. Maar je hebt gewoon een x-aantal afleveringen, dan moet je weer een jaar wachten. Maar de acht die je krijgt, ga je wel weer bingen. Is dat principe of format qua marketing beide geschikt voor Binge Marketing? Of zeg jij van: “Ik zou het eigenlijk altijd wel op deze manier aanpakken, dus eigenlijk gewoon voortdurend–‘
Carlijn Postma: Nee. Kijk, waar Binge Marketing om gaat, is dat je je publiek niet met één aflevering weer wegstuurt en klaar. Dus bijvoorbeeld als Friends, maar dat zijn eigenlijk ook alle CSI-afleveringen. Er zit wel een rode draad in, en je leert karakters beter kennen, dus je voelt je verwant met de serie, dus je raakt steeds meer betrokken.
Host: Jerrel Arkes: Maar je kan ook seizoen drie, aflevering acht gaan kijken.
Carlijn Postma: Precies, ja. Waarbij ik wel altijd aangeef, en dat is een hele handige ook daarbij, dat je begint met een samenvatting. En van wat moet je weten van voorgaande afleveringen, uit de rode draad om te snappen wat we in deze aflevering gaan behandelen. En dat zie je natuurlijk heel vaak gebeuren, maar dat gebruiken wij in content dan weer niet binnen marketing.
Host: Jerrel Arkes: Binnen marketing zie ik dat niet.
Carlijn Postma: Nee, maar het is natuurlijk wel heel simpel. Bij The Post doen we het voor FBTO bijvoorbeeld wel, ook in een artikelenreeks van: wat gebeurde hiervoor? En dat is meteen alert: “Hey, er is nog meer.” En ook daarna van: “Nou, volgende keer–” Dus ook daarmee zorg je dat mensen door gaan lezen, door gaan kijken, en dat kan heel goed. En ik denk, CSI is ook een voorbeeld daarin. Met CSI en bijvoorbeeld, ook Black Mirror. Black Mirror is eigenlijk helemaal een mooi voorbeeld, want die staat helemaal op zichzelf, en die heeft zelfs een aflevering in zwart-wit, een aflevering in kleur.
Host: Jerrel Arkes: En ik heb toch wel eens gebinged.
Carlijn Postma: Precies. En dat is de enige wat verwant is. Het gaat over technieken die aan het ontwikkelen zijn, en ze gaan net even één stapje verder in de toekomst. Wat als het zo en zo ontwikkelt? En dat is dat thema waarop eigenlijk die serie gebaseerd wordt. Dus ook dat kun je doen als merk.
Host: Jerrel Arkes: Er is eigenlijk niet eens een format, of zo voor alle afleveringen.
Carlijn Postma: Nee, volgens mij zijn de lengte zelfs ook verschillend.
Host: Jerrel Arkes: Kijk, mijn vriendin, die kijkt graag naar al die programma’s van: Help, mijn man is klusser, en dat soort dingen. Weet je, iedere aflevering is anders, en er zit totaal geen cliffhanger erin. Alleen format is altijd gelijk.
Carlijn Postma: Daar is het format wel heel gelijk. En dat heeft Black Mirror, bijvoorbeeld niet. Het enige wat overeind blijft is inderdaad dat thema.
Host: Jerrel Arkes: Dus zolang je maar afleveringen hebt, je hebt er minimaal drie, en je zorgt dat iemand gewoon de volgende wil kijken.
Carlijn Postma: Ja. Eigenlijk komt het daarop neer. Kijk, Binge Marketing– Ik zeg ook helemaal niet: “Mensen moeten gebruiken.” Het is gewoon heel slim om het te gebruiken. Het heeft een langere houdbaarheid dan je socials strategie, of dat ene artikel, of dan die ene white paper.
Host: Jerrel Arkes: Maar ik vind het wel moeilijk, merk ik bij mezelf, om het dan door te vertalen naar de praktijk. Ik snap het principe heel goed, en ik snap alle voordelen ervan. Mijn podcast– Daarmee wil ik natuurlijk ook dat mensen de volgende aflevering gaan kijken. Alleen, dat Stranger Things effect, zit er natuurlijk totaal niet in. Het zou leuk zijn als dat zo zou zijn. Heel eerlijk, maar dat is bij de meeste bedrijven zo. Dus wat moet je dan anders doen om te zorgen dat mensen echt denken van: “Nu moet ik door naar aflevering twee.”?
Carlijn Postma: Maar er zit natuurlijk een heel groot gat tussen Stranger Things en de budgetten, en alles wat zij daar kunnen en willen.
Host: Jerrel Arkes: Dat klopt.
Carlijn Postma: En ook het publiek. Het global audience principe, wat ze natuurlijk gewoon moeten bereiken. En een podcast waarbij je inhoud aan je publiek wil geven. Dus ik denk dat daar ook een– Goed, het past altijd bij het publiek, daar moet je het een beetje op afmeten. Maar ik denk in dat kader van: “Waar moet je aan voldoen?” Kijk, in dit geval. Jij maakt meerdere afleveringen van een podcast.
Host: Jerrel Arkes: Ja.
Carlijn Postma: Jij bent er altijd Je bent een vaste karakter. En het thema is ook–
Host: Jerrel Arkes: Er zit een soort rode draad in.
Carlijn Postma: Er zit een rode draad in, inderdaad. Dus daarmee is het bingebel. En wat je natuurlijk nog wel kunt doen, en dat kun je misschien op het moment dat je er vijf of zes hebt, dat je nog eens een soort van samenvatting aan het begin maakt, van: “Toen en toen spraken we dat en dat.” En dat mensen ook daarmee al wat meer weten.
Host: Jerrel Arkes: Ik heb net een cliffhangertje gedaan, dat Joe Pulizzi binnenkort komt.
Carlijn Postma: Klopt, en dat is heel slim.
Host: Jerrel Arkes: Alleen, ik weet nog niet wat hij gaat zeggen.
Carlijn Postma: Ik wel. Nee, dat is een grapje.
Host: Jerrel Arkes: Maar wet 3.0 en contentmarkting.
Carlijn Postma: Oh, ja, daar zit hij op. Leuk. Maar goed. Dit is natuurlijk wel weer– Dit past binnen de thema’s die jij behandelt in jouw podcasts. Dus daarmee is het wel binge-waardig. En mensen hoeven het ook niet nu te luisteren. Het kan ook over een jaar.
Host: Jerrel Arkes: Het gaat misschien ook meer om het gedachtegoed, dat je gewoon meerdere afleveringen wilt luisteren, en het hoeft niet per se misschien dezelfde dag, direct daarna te zijn.
Carlijn Postma: Exact. Binge Marketing is eigenlijk een methodiek om te zorgen dat jij op een lange termijn gewoon aan het publiek bouwt. In plaats van dat je van campagne naar campagne rent, en probeert alles binnen te harken wat er op dat moment laaghangend fruit is. En in mijn boek beschrijf ik het ook. Op het moment dat jij een loyaal en betrokken publiek hebt, dan is de kans veel groter dat jij meerdere malen aan dat publiek wat verkoopt, dan wanneer jij de toevallige voorbijganger weet te strikken.
Host: Jerrel Arkes: Ik vond dat wel mooi met– Het blijft ook een beetje een rode draad in deze aflevering, maar de podcast van Robert Rose en Joe pulizzi. Dat ze ooit zeiden van– Dan moet ik even goed nadenken hoe ze dat zeiden: “Van de subscribers van de podcast wisten ze dat de kans x-aantal keer zo groot was, dat ze naar het event contentmarketing gingen.” En als iemand dan ook nog volgens mij, hun print magasin in Amerika ontving, dan was de kans nog weer x groter.
Carlijn Postma: Dus zij hebben een manier gevonden daarmee om het publiek ook tijdens een jaar – er zit een jaar tussen de Content Marketing World event- om ze betrokken te houden, en dat hebben ze natuurlijk ook met dat hele platform Content Marketing Institute, dat was van Joe Pulizzi. Het is verkocht. Maar dat is ook een manier geweest om publiek vast te houden. En of dat binge-waardig is? Ik denk het wel. Als je eenmaal daarop zit te scrollen en te– Een soort TikTok kreeg je dan. Je blijft maar lezen.
Host: Jerrel Arkes: Ik had dat met die podcast. Toen ik daar– het was iets later denk ik, dan dat jij daarmee in aanraking kwam. Tenminste 2013, of zo denk ik dat ik de eerste aflevering heb gehoord. Maar dat was iedere keer dat ik op mijn mountainbike zat, ging ik die podcast opzetten. Toen had je ook bijna geen goede podcast op dat gebied.
Carlijn Postma: Nee, podcasts waren er überhaupt nog bijna niet. In Nederland was het geweest geloof ik, en weggeweest.
Host: Jerrel Arkes: Ja, klopt.
Carlijn Postma: Grappig. In 2010 schreef ik een boekje over Twitter. Zakelijk twitteren voor beginners, was mijn allereerste boekje.
Host: Jerrel Arkes: Dat wist ik niet.
Carlijn Postma: Twitter was net nieuw in Nederland. Dat was de allereerste contact met Twitter. massaal gezien, was dat vliegtuig op A9, of vlakbij de A9 was doorgeschoven.
Host: Jerrel Arkes: Ah, toen stonden daar de eerste foto’s.
Carlijn Postma: Precies. En dat was 2009 en 2010 kwam mijn boekje uit. En ik was echt gewoon op tijd daarmee. Maar het grappige is, Twitter is ontstaan uit een bijna failliete podcaststudio in 2006.
Host: Jerrel Arkes: Wat grappig. Dat wist ik ook niet.
Carlijn Postma: Nee, dus dat is echt gewoon weg geweest, en daarna weer als populair geworden.
Host: Jerrel Arkes: Ik vind het wel cool dat podcast eigenlijk toch een beetje soort van door een Nederlander is uitgevonden, door Adam Curry.
Carlijn Postma: Ah ja, die was natuurlijk ook in die periode erbij.
Host: Jerrel Arkes: Hij heeft toen echt met Steve Jobs een meeting gehad, en volgens mij, gezegd van: “RS6 feeds, dat die audio moeten gaan ondersteunen.” Alleen de tijd was gewoon niet goed op dat moment.
Carlijn Postma: Nee, maar dat is met meer dingen. Ik denk ook als je een second life vergelijkt. Dat was ook in die periode met Madivers nu. We wandelen door het internet. Dat deden we toen ook, en dat gaan we natuurlijk nog veel meer doen.
Host: Jerrel Arkes: Precies. Even afwacht of het deze keer wel lukt. Moeten we ook nog maar zien, maar waarschijnlijk wel.
Carlijn Postma: Maar de tijd komt veel dichterbij.
Host: Jerrel Arkes: Inderdaad. En zit er nog een– Tenminste, bij Binge Marketing denk ik, heel snel een audio, video, maar kan het alles zijn?
Carlijn Postma: Het kan echt alles zijn. Ik denk ook dat je je vooral niet moet belemmeren door het feit dat ik vaak voorbeelden haal uit series. Dat is echt een metafoor. Kijk naar series hoe ze daar doen. Maar een serie wordt ook eerst met tekst geschreven, om maar een voorbeeld te noemen.
Host: Jerrel Arkes: Het zal bij wijze van spreken nog een e-mailserie kunnen zijn.
Carlijn Postma: Eigenlijk komt het natuurlijk ook voort uit de boeken. Boeken hebben aan het eind van een hoofdstuk, vaak ook een cliffhanger zodat je het volgende hoofdstuk–Eind van het hoofdstuk, en dat je dan met een cliffhanger weer door gaat lezen in het volgende hoofdstuk. Dus het kan op allerlei– Het kan op tekst, beeld en geluid. Zo moet je hem beschouwen.
Host: Jerrel Arkes: Vind je dat lengte nog een rol speelt? Dus in de zijn van audio, video heeft natuurlijk ook tekst van wel x-aantal woorden, maar moet het ook bij voorkeur kort zijn?
Carlijn Postma: Nee, bij voorkeur niet.
Host: Jerrel Arkes: Bij kort betekent dat er er zes achterelkaar gaat–
Carlijn Postma: Maar het ligt eraan wat je met kort bedoelt natuurlijk, want als je het hebt over video. De meeste video’s die bedrijven maken, uploaden, een beetje de TikTok en alles ingegeven, dat moet kort zijn. En dat is vaak minder dan een minuut. En ik heb liever gewoon vijftien, 20, 30, maak me niet zoveel uit. Het ligt een beetje aan hoe lang je interessant en relevant bent in je verhaallijn. Maar als jij gewoon longform film en podcasts is, denk ik ook vaak wel tussen. Dan is het 20, 45, wat ik Marvin hoor zeggen. Ik zeg maar.
Host: Jerrel Arkes: Ik heb zelf dan hiervoor een andere podcast gehad over piratenzenders, en we begonnen toen met een half uurtje. Alleen, op een gegeven moment, dan raak je een beetje– heb je een paar keer geoefend, en die afleveringen werden steeds langer. En op een gegeven moment was het gemiddeld anderhalf uur. En dan kun je in Spotify de cijfers zien van wanneer mensen afhaken. En toen viel me op van eigenlijk een half uur, anderhalf uur. Er waren zelfs een paar uitschieters na meer dan twee uur. Het maakte gewoon niks uit.
Carlijn Postma: Nee?
Host: Jerrel Arkes: Nee.
Carlijn Postma: Oké, grappig. Volgens mij is Marvin Jacobs, dat is de–
Host: Jerrel Arkes: Van Airborne.
Carlijn Postma: Airborne. Hij zegt volgens mij van: “Het moet ongeveer in de reistijd kunnen, dus tussen nul en 30 minuten.” Maar dat is ook zijn eigen ervaring, begreep ik, daaruit. Maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Dan blijft het interessant. Kan het interessant blijven. Misschien niet. Maar sowieso, in elk geval is het goed om die data ook de bij te pakken. Als je zegt van: “Het maakt voor deze podcast niet uit of het een uur is, of anderhalf uur.” Waarom zou je hem dan inkorten?
Host: Jerrel Arkes: Ik weet het ook niet. Ik heb ook niet heel veel verschillende podcasts in die zin, waar ik het gezien heb, of andere series. Maar het zal inderdaad afhangen van de serie.
Carlijn Postma: En het afhaak moment, dat is wel echt een belangrijke KPI, denk ik, een meetinstrument om goed te kijken van: waar haakt men af? En bij welke onderdelen? En dat geldt voor audio, maar ook voor video. Wat is lang eigenlijk? Maar vooral niet kort. Kort kan, want je kunt altijd trailers van maken, en die trailers die gebruik je vervolgens weer op je socials. Maar de aflevering zelf, daar moet gewoon alles in kunnen zitten.
Host: Jerrel Arkes: Je had toen op een gegeven moment in de podcast top honderd zo’n podcast Mand, van hoe heet die man ook al weer? Ik kom niet op zijn naam. Hartman heet hij van de achternaam.
Carlijn Postma: Mand?
Carlijn Postma: Ja.
Carlijn Postma: Nog wat korter.
Host: Jerrel Arkes: Maar die stond toen heel hoog in de podcastslijsten. Maar die afleveringen duurde volgens mij per podcastaflevering– Ik weet het niet precies. Tien seconden, 20 seconden. Toen dacht ik van: dit is geniaal! Want op een geven moment stond die volgens mij echt op één in de Spotify van de top 200. Als je dat format leuk vindt. Je luistert misschien zelf 25 achter elkaar. Je staat boven in alle lijsten. Als schiet je je doel misschien een beetje voorbij, want wat schiet je er verder mee op?
Carlijn Postma: Er is maar één die dat kan in tien seconden, denk ik. Dat is inderdaad–
Host: Jerrel Arkes: Heet hij niet Bill, of–? Nee.
Carlijn Postma: Martin? God, wat hard.
Host: Jerrel Arkes: We weten wel wie we bedoelen.
Carlijn Postma: Max. Ja, precies. Dat vindt hij vast niet leuk als we dat niet weten.
Host: Jerrel Arkes: Maar ik denk ook niet dat hij luistert naar mijn podcast, eigenlijk. Er zit ook nog verschil in b2b en b2c.
Carlijn Postma: Niet voor de methodiek. En dat is wel grappig, want ik heb– Natuurlijk, ik kom met voorbeelden van Stanger Things, The Queen’s Gambit, want dat zijn prachtige verhaallijnen, en daar kun je heel veel uit leren.
Host: Jerrel Arkes: Het eerste wat ik dan denk, dat is -ik noem maar wat- Ik vis zelf nooit, maar bijvoorbeeld vissen. Dat is een onderwerp wat heel veel mensen helemaal geweldig vinden, of barbecueën, of wat dan ook. Dus daar kun je dat heel makkelijk doen. En heb je het dan over zakelijke dienstverlening is toch wat saaier en droger.
Carlijn Postma: Maar het hoeft niet natuurlijk. Dat hoeft niet, maar het vraagt wel wat creativiteit, en het vraagt echt een goede verhaalverteller. Als je een goed product hebt, alweer een goede dienstverlening, of je hebt een een relevante dienstverlening of product, dan is er ook een publiek voor.
Host: Jerrel Arkes: Dat klopt. Het is alleen wat kleiner.
Carlijn Postma: Alleen, dan is de kunst om te zoeken. Het is wat kleiner. Maar goed, dat betekent een kleiner budget en een kleiner publiek, en een kleiner distributiebudgetje wat je nodig hebt. Maar het gaat erom dat jij je publiek weet te bereiken, en we weten gewoon vanuit de wetenschap al, dat mensen met verhalen makkelijker dingen onthouden. Je bereikt ze gewoon makkelijker met verhalen. Dus waarom kun je niet je zakelijke dienstverlening vertalen naar een verhaallijn? Je medewerkers doen dat natuurlijk in principe al.
Host: Jerrel Arkes: Dat hoeft misschien ook niet altijd– Want volgens mij, hadden we de Hero’s Journey al gehad in deze aflevering, alleen in het voorgesprek.
Carlijn Postma: Ja.
Host: Jerrel Arkes: Bedoel je dat ook met het verhaallijn?
Carlijn Postma: Ja, daar kun je de verhaallijn exact uit aflezen. En de Hero’s Journey is inderdaad ook een– En dat is neergeschreven door Joseph Campbell, en die heeft ontdekt dat elk verhaal, elk sprookje, elk religieus verhaal, volksvertellingen, die zijn allemaal opgebouwd volgens eenzelfde structuur. En hij maakte er zeventien stappen van. In de filmwereld is dat weer vertaald naar twaalf stappen, en er zijn heel veel verschillende vormen van. Maar het komt allemaal op hetzelfde neer. En dat is de reis die een held in een film, of in een verhaal doormaakt van: er is niks aan de hand. Er gebeurt wat. Hij komt allerlei uitdagingen tegen. Hij wordt volwassener, en hij keert weer terug naar het begin. Het feit dat mensen zo’n verhaallijn snappen en volgen, en zich ermee kunnen identificeren, dat ligt vast. Dat is ook waarom Star Wars een groot succes is geworden, want die is geschreven op basis van Hero’s Journey. Queens Gambit ook zo’n prachtig verhaallijn waarin je dat helemaal kunt uittekenen.
Host: Jerrel Arkes: Heb je ook weleens dat je ergens naar kijkt, dat je denkt– Want ik weet dat jij dat heel veel gebruikt, maar dat je denkt van: “Hier zat die gewoon niet in.”?
Carlijn Postma: Ja, in de meeste huisfilms. En dan heb je het alternatief een stukje in. En het zit natuurlijk niet overal letterlijk in. Maar er zit altijd wel een paar elementen in, en dat is misschien ook wel de boodschap met: je moet hem altijd gebruiken. Nee, je hoeft hem niet altijd te gebruiken, maar je kunt er wel heel veel van leren.
Host: Jerrel Arkes: Maar je hebt hem mij ooit een keer verteld, en toen dacht ik, heel interessant. Alleen, dan was er ook eentje die best wel ook lastig kan zijn, soms in de praktijk van: “Oké, nu heb ik–” Pak even weer mijn eigen podcast. Voor mij is het natuurlijk wel heel moeilijk om dat hierop toe te gaan passen. Het is eigenlijk misschien wel niet te doen.
Carlijn Postma: Dat geloof ik. Tenzij je het neerzet van–
Host: Jerrel Arkes: Of ik kijk er verkeerd naar, hoor.
Carlijn Postma: Nee, je zou het wel kunnen doen. Je zou het in de opbouw van een gesprek kunnen toepassen.
Host: Jerrel Arkes: Dat klopt.
Carlijn Postma: En wie is dan de held in jouw verhaallijn? Ik heb het zelf ooit voor een klant gedaan. En ook zelf wel in presentaties. Maar in een presentatie is dat ook heel goed te doen. Maar dan moet je hem dus toepassen op je publiek.
Host: Jerrel Arkes: Dus ik zou hier dan bijvoorbeeld, moeten zeggen van: “Contentmarketing dat kennen we allemaal nu.” En vervolgens is daar dan Binge Marketing. Ik ken niet alle stappen uit mijn hoofd, maar dat je daar eigenlijk een soort van verhaal mee maakt. En dan een soort van: het nieuwe normaal op het einde van hoe Binge Marketing nu de wereld een stukje beter heeft gemaakt.
Carlijn Postma: Zou zou je hem heel goed kunnen opbowen, want dan pas je hem toe op je publiek. Je neemt je publiek eigenlijk mee in die reis, en dan is het publiek– Content Marketing is Ordinary Wolds situatie, dit kennen we nu ongeveer: “Hey, er is iets nieuws.” Wat is de challenge? Wat zijn dan de uitdagingen? Maar ook: wat zijn de weerstanden? Is het niet heel duur?
Host: Jerrel Arkes: Goede vraag.
Carlijn Postma: Dus de vragen die jouw publiek stelt–
Host: Jerrel Arkes: Mag je zo antwoord op geven.
Carlijn Postma: Ja, precies. Maar de vragen die jouw publiek stelt, die zitten dus ook in die reis. Dus het klinkt wat omslachtig, want heel vaak doe je het uit jezelf al wel. Je hebt die vragen er ook in zitten. Je pakt dat ook op een bepaalde manier op.
Host: Jerrel Arkes: Onbewust.
Carlijn Postma: Ja, dat denk ik wel. En ik denk dat veel bedrijven dat ook doen. Maar wat er ook vaak gebeurt, is een losse flodder. En dan niet even doortrekken. En ik denk dat dat zonde is van de energie.
Host: Jerrel Arkes: Mee eens. Klopt van marketingbudgetten.
Carlijn Postma: Maar is het niet heel duur?
Host: Jerrel Arkes: Ja, inderdaad! Sowieso heb je volgens mij hele andere type mensen nodig om gewoon een succesvolle, binge-waardige serie te maken. Andere expertise.
Carlijn Postma: Het is heel fijn als je met de mensen uit echt de filmwereld kunt werken. Dat geluk heb ik dan gelukkig gehad. Die kijken echt anders naar hoe verhalen overgebracht moeten worden. Het is anders dan een marketeer, en ik denk dat dat wel de kunst is om die mensen ook erbij te krijgen, en niet eens om het in video te krijgen. Dat is heel fijn natuurlijk, als het wel kan, maar het is niet eens noodzakelijk. Maar wel om te kijken van: wat is mijn verhaal? Wat is verhaal van mijn merk, van mijn organisatie? En hoe pak ik dat? En op het moment dat je dat hebt kunnen vertalen naar echt het scenario van zo’n steengoede tv-serie. En ik zeg dan altijd: “Dat is de achterkant van je dvd-hoes.” Dan heb je briefing voor iedereen die er vervolgens mee moet werken, want elke aflevering– En dan mag je zien als elke stukje content wat je maakt, wat een beetje op een aflevering lijkt, dus geen social-update.
Host: Jerrel Arkes: Precies.
Carlijn Postma: Maar die moet passen binnen die verhaallijn. Die moet op die dvd kunnen staan.
Host: Jerrel Arkes: Ik merk dat heel vaak de filmwereld gebruikt. Zelf denk ik heel vaak, gewoon letterlijk aan als ik in de Albert Heijn loop en ik zie al die bladen daar staan. Als je gewoon een willekeurig blad openslaat. Het zijn allemaal kleine formats die in iedere print editie weer terugkomen. En dat zijn misschien wel iets minder spannende verhalen. Weet je. De één is een stripverhaaltje wat er iedere week in zit, en de column van persoon x.
Carlijn Postma: De rubrieken. Dat is grappig, want voordat ik met Binge Marketing kwam, dan ben ik in 2016 mee gaan schrijven, en daarvoor had ik contentmarketing in de vorm van magazinedenken. En dat was exact wat jij nu zegt van: hoe maak je nou een beetje een totaal beeld van alles wat je wilt vertellen? Als jij een magazine zou uitgeven. Welke rubrieken heb je dan nodig om je verhaal te vertellen? En uiteindelijk ben ik dat gaan doorvertellen naar: “Oké, hoe zit dat dan verder in formats?”
Host: Jerrel Arkes: Kijk, de overeenkomst tussen beiden, is denk ik beide content waar mensen gewoon geld voor over hebben.
Carlijn Postma: Ja, zouden kunnen hebben.
Host: Jerrel Arkes: Of zouden kunnen hebben, want anders bestaat het niet heel lang. En dat is natuurlijk een beetje wat er bij marketing misgaat. Met marketing proberen we vaak allerlei content te maken, en dan moeten we heel erg ons best doen om te zorgen dat een handjevol mensen het vrijwillig wil zien.
Carlijn Postma: Er is heel veel geld tegenaan.
Host: Jerrel Arkes: En dat is gewon content waar mensen voor in de rij gaan staan, en geld betalen. En daar kunnen we zoveel van leren.
Carlijn Postma: Daar zit het precies in. Ik denk dat dat wel het hele verhaal is, dat je moet kijken naar de voorbeelden die er zijn, want daar kun je zo ongelofelijk veel uithalen. Zij doen dit al tientallen jaren, 100 jaar. In marketing zijn we net een beetje begonnen met content. En laten we dan vooral kijken naar die industrie, waar ze het allemaal al een keer gedaan hebben.
Host: Jerrel Arkes: Precies. kijk, en ik denk dat daar dan dit format wat ik zelf heb ook wel in past. Je zou in dat magazine iedere maand een interview kunnen hebben met iemand. En met podcast is alleen dat format in audiovorm.
Carlijn Postma: Je mag het ook afwisselen. Ik heb het ook wel– Dat je van een video doorverwijst naar een artikel, naar een podcast. En het hoeft ook niet achter mekaar. Ik ben alleen wel van mening dat het sterker is, en je kunt er gewoon net iets meer inspanning in steken als jij één format kiest, wat jouw hero-format wordt, en daaromheen ga jij de rest eigenlijk bij elkaar zetten.
Host: Jerrel Arkes: En wat je net ook bedoelt, is dat je één verhaal vertelt, maar gewoon in heel veel vormen, dat ene verhaal vertellen.
Carlijn Postma: Ja, dat kan zeker, als je publiek ook op verschillende platforms zit.
Host: Jerrel Arkes: Dat vind ik– Dan gaan we weer naar Joe Pulizzi. Maar toen content Inke uitkwam, toen had hij– Ik weet nog dat ik op een geven moment Content Marketing Institute aan het lezen, en ik had het boek net uit. Toen dacht ik van: “Hey, maar dit zijn volgens mij allemaal gewoon paragrafen uit het boek, de blogartikelen.” En toen had hij een podcast, en ging ik daar naar luisteren, maar dat was hetzelfde maar dan in audiovorm. En toen kwam die in Nederland. Volgens mij, was dat in 2016 in Amsterdam bij een event.
Carlijn Postma: Vroeger al, denk ik.
Host: Jerrel Arkes: Of 2015.
Carlijn Postma: Bij Content Marketing Fast Forward?
Host: Jerrel Arkes: Ja. En toen stond hij op het podium. Toen dacht ik: “Hey, maar het is weer hetzelfde verhaal.”
Carlijn Postma: Dat is van die kip, of niet?
Host: Jerrel Arkes: Dat weet ik niet eens meer.
Carlijn Postma: How to keep chicken in your backyard? Dat is een mooie voorbeeld. Dat klopt.
Host: Jerrel Arkes: Dat voorbeeld weet ik niet meer, maar het was daar aan het water. We hebben het wel over hetzelfde evenement. Maar ik vond het helemaal niet erg. Maar ik vond het eigenlijk geniaal, dat ik dacht van– Sommige stukken, dat is gewoon één los stuk content, waarin hij het hele vooral vertelt. Anderen, dat zijn afleveringen. Maar het is ook vanuit– Er is altijd tijdtekort, natuurlijk binnen organisaties. En als je gewoon één keer een heel goed verhaal hebt, en dat op alle mogelijke manieren, onder andere met contentmarketing uitmelkt eigenlijk. Dat woord klinkt heel negatief.
Carlijn Postma: Dat klinkt negatief. Ik denk ook niet dat je het zo moet zien. Ik denk dat het echt is van–
Host: Jerrel Arkes: Benut.
Carlijn Postma: Ja, precies. Het benutten van verschillende vormen om jouw verhaal nog meer bij te kunnen zetten, en dat dat inderdaad af en toe– Nee, dat is niet eens hetzelfde verhaal. Ik denk dat het gewoon misschien een andere format is voor een bewijslast weer voor wat jij wilt overbrengen.
Host: Jerrel Arkes: Maar als een verhaal goed is, dan is het soms ook juist wel heel fijn, omdat dat vooral wat hij daar had. Dat is bij mij echt geland. En dat gebruik ik nog steeds in mijn werk.
Carlijn Postma: Precies.
Host: Jerrel Arkes: Maar zo heb je natuurlijk ook heel veel mensen op een event gezien, of in een podcast gehoord, zes jaar geleden. Waarvan je allang weer vergeten bent wat ze hebben verteld.
Carlijn Postma: Zeker.
Host: Jerrel Arkes: In die zin.
Carlijn Postma: Maar dat is ook de verhalende vorm die natuurlijk ook Joe Pulizzi gebruikt. Daarom blijft die ook hangen.
Host: Jerrel Arkes: Precies.
Carlijn Postma: Los van het feit dat het inderdaad toch de herhaling ook kracht bij zet. Absoluut.
Host: Jerrel Arkes: Leuk. Stel, iemand luistert dit, en denkt van: “Ik wil hier wel wat mee.” Wat zijn de de eerste concrete handvatten eigenlijk om te starten?
Carlijn Postma: Wat ik vaak–
Host: Jerrel Arkes: Boek kopen, denk ik?
Carlijn Postma: Een boek kopen is één. Ik heb ook nog een onlinecursus, kan je ook nog aan meedoen.
Host: Jerrel Arkes: kijk.
Carlijn Postma: Maar als je echt even voor jezelf op een rij wilt zetten van: “Oké, hoe begin je dan?” Wat ik vaak doe, is beginnen met het schrijven van een plot summary. En een plot summary is eigenlijk de eerste fase van Binge Marketing, waarin je– Dat is de achterkant van die dvd-hoes. Dat je plots een– Dan beantwoord je eigenlijk de vraag van: “Oké, als ik dit verhaal ga vertellen- als ik mijn merkverhaal vertel, wie zijn dan mijn hoofdrolspelers? En wie zijn mijn medewerkers? Ben ik dat zelf? Zijn dat mijn klanten?” Door daar een keuze in te maken, dan ben je waarschijnlijk al een stuk verder op weg dan wat nu vaak gebeurt, alles door elkaar. De ene keer een klant, de andere keer een medewerker, en dan ben ik die verhaallijn kwijt. Je kunt ze wel combineren, maar gebruikt dat in één verhaallijn. Tweede is: waar speelt het zich af? Is het op kantoor? Is het in een tuin? Is het heel letterlijk, fysiek? Maar ook in welke tijd? In welke omstandigheid? In een ziekenhuis in tijden van corona.
Host: Jerrel Arkes: Het zijn allemaal dingen waar ik als marketeer nooit over nadenk, en ik denk de meeste marketeers niet.
Carlijn Postma: Nee. En dit is eigenlijk precies als je begint– Nee, dat klopt. Dat is jammer. Maar als je hiermee begint, dan denk je van: “Oh ja, maar dan is het logischer als nu mijn volgende aflevering hierover gaat. Of als het zo meegenomen wordt.” En dat is gewoon die toetsing. Dat is een briefing die nodig is, om te zorgen dat jouw verhaallijn consistent is. Dus de hoofdrolspelers. Waar speelt het zich af? Thema’s: meestal drie tot vijf thema’s. Waar gaat het dan over? En het genre. En als je dat bij mekaar hebt gezet, dan kan je er een verhaaltje van maken, achter op je dvd-hoes plakken. En dan is je briefing voor alle uitingen die je gaat doen. Voor je artikel wat je gaat schrijven, voor je podcast die je gaat maken.
Host: Jerrel Arkes: Moet ik dan ook echt denken aan de genres die ik van films ken?
Carlijn Postma: Ja.
Host: Jerrel Arkes: Dat is echt–
Carlijn Postma: Moeilijk.
Host: Jerrel Arkes: Het gesprek tot nu toe zeg maar, kan ik heel goed volgen, en dan wordt die toch– Dat vind ik. En ik denk, heel veel luisteraars ook wel. Dat die dan toch iets moeilijker wordt. Want genre? Ik ga toch gewoon praten over mijn vakgebied? Of ik ga toch gewoon iets leren aan mensen over zeeën, of wat dan ook?
Carlijn Postma: Is het informatief, is het documentaire? Is het Human interest? Is het humor?Natuurlijk, je doet dat vanuit jouw passie, vanuit wat je al doet. Er zit een genre in.
Host: Jerrel Arkes: Kijk, mijn podcast is misschien ook niet helemaal het goede voorbeeld, want het is gewoon een beetje hobby van mij.
Carlijn Postma: Misschien daarom juist wel. Hobby is passie, is dus misschien wel Human interest. Of misschien juist wel die Infotainment, wat je over wilt brengen. Het zit er eigenlijk altijd wel op, alleen vaak achteraf bekeken. En dan heb je vaak wisselingen, en op dat moment dat je vooraf bepaalt van: “Oh, ja, maar dit is de structuur. Zo gaan we hem doen.” Human interest, dus we gaan minder– Dat kan voor een lifestyle brand, bijvoorbeeld minder op theorie en kennis, maar veel meer op: “Oké. Maar wie is die persoon dan die ik tegenover me heb?” En dat is toch een genre. Dit kan in tekst, audio en video.
Host: Jerrel Arkes: Ik ga er eens even over nadenken. En ik ga je boek ook lezen.
Carlijn Postma: Goed, je krijgt hem van mij mee.
Host: Jerrel Arkes: Super, leuk! Nog iets toe te voegen over Binge Markting? Volgens mij, hebben we welde meeste topics, onderdelen–
Carlijn Postma: Volgens mij, ook. Volgens mij, heb ik alleen nog niet de vraag beantwoord: is het heel duur? Het is niet heel duur.
Host: Jerrel Arkes: Gaan we daar nog even kort op in. Niet heel duur, want?
Carlijn Postma: Goed, misschien hebben we het wel behandeld. Mensen vragen natuurlijk. Als je het vergelijkt met Stranger Things, dan is het heel duur. Maar als jij Evergreens inzet, dan besteed je nu geld aan het maken van content. Wat je ook al deed, waarschijnlijk?
Host: Jerrel Arkes: Ja.
Carlijn Postma: Alleen, je maakt het zo dat je het twee-drie jaar mee kan nemen. En ondertussen bouw je door aan de volgende afleveringen. Dus je bent aan het bouwen aan je database van Evergreens, en dat is hoe dan ook veel efficiënter, dan elke keer iets nieuws moeten verzinnen.
Host: Jerrel Arkes: Dat klopt.
Carlijn Postma: Dus nee. Het s niet duur. Het is in verhouding heel goed te doen.
Host: Jerrel Arkes: Kijk, heel mooi! Sluiten we daarmee af.
Carlijn Postma: Goed.
Host: Jerrel Arkes: Enorm bedankt!
Carlijn Postma: Dank je wel ook! Leuk!
Carlijn Postma: Bedankt voor het luisteren naar de Inbound4cast! En vergeet niet om je te abonneren via YouTube, of in je favoriete podcast-app!
Een podcast van Jerrel Arkes over organisch groeien voor B2B bedrijven.