De invloed van persoonlijke drijfveren op marketingresultaat

Luister deze aflevering

Shownotes

De invloed van persoonlijke drijfveren op marketingresultaat

Terwijl marketeers vaak focussen op tactieken om resultaat te behalen, ligt er een interessantere vraag onder de oppervlakte: los van de tactieken, wat heeft nou écht invloed op resultaat?

Drijfveren spelen daarin een belangrijke rol. De reden waarom je doet wat je doet voor een opdrachtgever of werkgever kan een groot verschil maken. Hoewel het behalen van goede resultaten en doelstellingen ongetwijfeld een motivatie is, worden veel mensen gedreven door andere factoren.

Veel Voorkomende Drijfveren van Marketeers

Ik heb sinds 2011 veel marketeers ingewerkt en opgeleid en daarbij verschillende drijfveren voorbij zien komen. Eén van de meest voorkomende is het blij maken van de persoon die jou aanstuurt, zoals een werkgever of opdrachtgever. Dit kan prima zijn als deze persoon blij is met een goed resultaat, maar problematisch worden als zij verkeerde prioriteiten hebben of micro managen.

Een andere vaak terugkomende drijfveer is een afgeronde takenlijst. In een drukke werkomgeving met veel ad hoc verzoeken van collega’s, gaan mensen soms op de automatische piloot om alles op tijd af te krijgen. Hierbij wordt iets goed doen soms minder belangrijk dan het simpelweg afhebben.

Tot slot hebben sommige marketeers een sterke bewijsdrang. Dit kan ertoe leiden dat zichtbaar werk, zoals het publiceren van meerdere matige blogs, voorrang krijgt op onzichtbaar maar belangrijker werk, zoals het schrijven van één kwalitatief sterk artikel. Mensen worden gedreven door verschillende en vaak meerdere factoren, waarbij de balans per persoon verschilt.

Voorbeelden van contraproductieve drijfveren

De drijfveren die hierboven beschreven staan, kunnen in bepaalde situaties contraproductief uitpakken voor marketingresultaat. Wanneer iemands belangrijkste motivatie is om de leidinggevende blij te maken, kan dit ertoe leiden dat zij de verkeerde prioriteiten stellen of geen tegenspraak durven te bieden, zelfs als de manager niet om de juiste dingen vraagt.

Daarnaast kan een te sterke focus op het afvinken van de takenlijst ervoor zorgen dat mensen in een overleefstand raken. Ze gaan op de automatische piloot, doen geen stap extra en zijn minder geneigd om te reflecteren op of ze wel met de juiste dingen bezig zijn.

Formule 1-coureur Max Verstappen is een treffend voorbeeld van hoe een verschuiving in drijfveren kan leiden tot consistenter succes. Aan het begin van zijn carrière werd Verstappen vooral gedreven door het behalen van een maximaal resultaat in iedere race. Deze focus zorgde ervoor dat hij soms onnodig veel risico’s nam en verkeerde keuzes maakte.

Een kamikaze-actie kon hem misschien de winst opleveren, maar resulteerde vaak in crashes en uitvalbeurten. Daarmee verspeelde hij waardevolle punten voor het kampioenschap, omdat soms een tweede of derde plaats waardevoller is dan alles op het spel zetten voor de winst.

In de laatste jaren is Verstappen zich echter meer gaan richten op het proces en de omstandigheden die ervoor zorgen dat hij wint. Hij maakt keuzes met het oog op de lange termijn en laat zich minder uit het veld slaan door pech of tegenslag. Zo boekt hij meer stabiele resultaten en komt zijn uitzonderlijke talent beter tot zijn recht.

De parallel met marketing is duidelijk. Ook hier kan een kortzichtige focus op direct resultaat ten koste gaan van duurzaam succes. Net als Verstappen moeten marketeers leren om hun drijfveren te verschuiven naar het creëren van de juiste omstandigheden en het volgen van een goed proces. Natuurlijk kan niet alles binnen je invloedssfeer liggen, maar je kunt wel streven om altijd de beslissingen te nemen die op de lange termijn tot het beste resultaat leiden. Hoewel deze drijfveren begrijpelijk zijn, zeker in een omgeving met veel tijdsdruk, kunnen ze op de lange termijn averechts werken. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn en te streven naar een gezondere balans.

Managen van drijfveren

Als manager heb je een zekere invloed op de drijfveren van de mensen die je aanstuurt. Door kritisch naar je eigen houding te kijken, kun je voorkomen dat je medewerkers in een modus duwt van pleasen of overleven. Soms helpt het om het gesprek aan te gaan over iemands drijfveren, ook al is dat niet altijd makkelijk. In sommige gevallen moet je concluderen dat het geen match is.

Het ontdekken en managen van je eigen drijfveren is minstens zo belangrijk. Veel mensen hebben hier onvoldoende over nagedacht en handelen onbewust vanuit bepaalde motivaties. Het is makkelijk om te zeggen dat je gedreven wordt door resultaat, maar wat zorgt er nu echt voor dat jij de dingen doet die je doet? Zijn dat wel de juiste dingen? Zou een andere drijfveer misschien tot betere resultaten en meer werkplezier leiden?

Drijfveren als concurrentievoordeel

In een tijd van grote concurrentie en de noodzaak om meer impact te maken dan ooit, is het voor marketeers essentieel om diep te graven. De juiste persoonlijke drijfveren kunnen het verschil maken om boven de concurrentie uit te stijgen en een betekenisvolle connectie te maken met je doelgroep.

Dit artikel is een oproep aan alle marketeers om eens goed te reflecteren op hun eigen drijfveren en die van hun team. Het zijn vaak de kleine nuances die een groot verschil maken. Door hier bewust mee bezig te zijn en te sturen op gezonde motivaties, creëer je niet alleen meer werkplezier, maar ook een duurzaam concurrentievoordeel.

Een podcast van Jerrel Arkes over organisch groeien voor B2B bedrijven.

Volg mij