Is it a bird? Is it a plane? Nee, maar wat is Perplexity AI dan wel?
Er wordt veel gesproken over Perplexity AI, maar er zijn ook wat misverstanden.
Perplexity AI is een zoekmachine en research tool, die gebruik maakt van AI.
Dat doet Perplexity op twee manieren.
1. Met een Large Language Model (LLM). Ze hebben een eigen LLM. In betaalde versie kun je ook GPT 4 en Claude 3 Opus selecteren. Net als dat je dat in bijv. ChatGPT doet, kun je aan Perplexity vragen stellen.
2. Met Retrieval Augmented Generation (RAG). Net als Google, heeft Perplexity een index met documenten (denk aan webpagina’s). Een prompt aan Perplexity checkt eerst de database op relevante documenten. De selecteerde documenten gaan samen met het prompt naar het geselecteerde LLM. Het antwoord wordt dus geschreven door het LLM, maar op basis van feiten uit de betreffende documenten.
In tegenstelling tot Bijv. Google doet Perplexity op basis van je prompt niet één, maar meerdere zoekopdrachten (dat noemen ze Pro Search). De antwoorden van die verschillende zoekopdrachten worden samengevat als één, volledig antwoord.
Dit maakt de antwoorden veel betrouwbaarder dan wat je standaard uit ChatGPT krijgt. En veel meer toegespitst op mijn situatie dan wat je standaard uit Google krijgt.
Om die reden is het volgens veel gebruikers, inclusief mijzelf, dé meest fijne zoekmachine van dit moment. Maar bijvoorbeeld ook goed geschikt om je verhaal met data en bronnen te kunnen onderbouwen.
Perplexity is geen alternatief voor ChatGPT. Het is ook geen slimme manier om bijv. in Nederland toegang te krijgen tot Claude. Het is echt bedoeld als zoekmachine en research tool. En daar is het enorm goed in.
Of Perplexity het Google in de toekomst moeilijk gaat maken? Ik denk het niet. Ik verwacht dat Google, maar bijv. ook OpenAI dit straks gewoon integreren in hun eigen platform. Gisteren leek Sam Altman het daar in de Lex Fridman podcast ook over te hebben (al zei hij het niet letterlijk).
Maar daarmee is de betaalde versie van Perplexity wat mij betreft wel een kijkje in de toekomst. Om een beetje gevoel te krijgen wat hoe we straks mogelijk allemaal zoeken.
Ik wil in ieder geval niet meer terug. Ik doe veel meer zoekopdrachten dan voorheen. Het is veel makkelijker om complexe onderwerpen snel en echt te gaan begrijpen. En ik bezoek ook meer van de toegevoegde bronnen dan verwacht. Dat geeft misschien wat hoop voor SEO als vakgebied.
Een podcast van Jerrel Arkes over organisch groeien voor B2B bedrijven.