Dit artikel is gebaseerd mijn gesprek met Isar Meitis van Multiplai.
De opkomst van artificial intelligence (AI) zal een enorme impact hebben op de manier waarop bedrijven leads genereren en klanten binden. Volgens Isar Meitis, AI-expert en oprichter van het bedrijf Multiplai, staan we aan de vooravond van een “tsunami” wat betreft de invloed van AI op bedrijfsprocessen:
“Ik denk dat er een tsunami aankomt. En ik denk dat de meeste mensen en organisaties en industrieën en de samenleving niet klaar zijn voor wat er gaat komen.”
Een van de zaken die volgens Meitis compleet op de schop gaat, is de buyer journey. AI zal zowel de manier waarop potentiële klanten bedrijven vinden als de manier waarop bedrijven leads genereren en klanten binden ingrijpend veranderen.
In dit artikel bespreken we op basis van het interview met Meitis de belangrijkste verwachte ontwikkelingen op dit gebied. We kijken onder andere naar de impact van AI op content marketing, de mogelijkheden tot personalisatie van de buyer journey en een blik op de toekomst.
Impact op content marketing en SEO
Volgens Meitis zal AI een enorme impact hebben op content marketing en SEO, wat de fundamenten zijn voor veel B2B bedrijven om leads te genereren:
“Als je business nu afhankelijk is van organic traffic voor je inkomsten, ga ik iets extreems zeggen dat je uit de aflevering mag knippen, you’re f*ucked.”
De reden hiervoor is dat mensen steeds minder via Google zoeken en steeds meer direct antwoorden krijgen van AI-systemen zoals chatbots:
“Ik doe persoonlijk veel minder Google zoekopdrachten en klik veel minder op links. Dat betekent dat mensen die mijn traffic hadden kunnen krijgen het niet meer krijgen.”
Het gevolg is dat SEO en content marketing, wat de afgelopen jaren dé manier was om leads te genereren, in rap tempo minder effectief wordt:
“Als je de afgelopen decennia een machine hebt gebouwd die goed is in SEO, kan die over 2 jaar verdampen. Dan heb je over 2 jaar geen business meer.”
Bedrijven die afhankelijk zijn van organic traffic zullen dus snel moeten inspelen op deze ontwikkelingen. Anders dreigen ze klanten te verliezen aan de opmars van AI.
AI voor een gepersonaliseerde buyer journey
Tegelijkertijd biedt AI ook enorme kansen om de buyer journey juist te verbeteren. Volgens Meitis kan AI helpen om de communicatie met potentiële klanten veel persoonlijker te maken:
“De communicatie die je met klanten hebt, kan heel erg gepersonaliseerd worden. Een pagina kan een video bevatten van een persoon die het meest geschikt is voor een specifieke doelgroep.”
De video kan zelfs uniek worden gemaakt voor individuele bezoekers, op basis van beschikbare data over die persoon. Ook sales gesprekken kunnen op deze manier worden gepersonaliseerd:
“Er zijn nu tools die heel goed zijn in het voeren van sales gesprekken met AI en outbound bellen.”
Kortom, AI biedt enorme mogelijkheden om de buyer journey voor elke individuele klant volledig te personaliseren. Van landingspagina’s tot sales gesprekken kan alles worden afgestemd op de specifieke voorkeur van de bezoeker. Bedrijven die dit goed inzetten, zullen klanten beter begrijpen en uiteindelijk meer leads kunnen genereren.
De toekomst van AI in de buyer journey
Wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten op het gebied van AI in de buyer journey? Volgens Meitis is de ontwikkeling van AI nog lang niet afgerond. Hij voorspelt dat multimodale AI een belangrijke rol gaat spelen:
“De wereld beweegt zich in de richting van multimodaliteit. Dat betekent AI die niet alleen tekst begrijpt, maar ook video, audio, gesprekken, muziek en stem.”
Dit betekent dat AI systemen steeds menselijker en natuurlijker communicatie mogelijk gaan maken. Ze zullen uiteindelijk niet meer van echte mensen te onderscheiden zijn. Ook verwacht Meitis dat Google uiteindelijk de leiding zal nemen met AI:
“Google heeft de meeste middelen van iedereen. Ze hebben waarschijnlijk het beste AI research lab en het meeste data. Ik zie niet hoe Google dit niet gaat winnen op de lange termijn.”
Het advies voor B2B bedrijven is daarom: omarm AI en pas je marketing en sales processen hierop aan. Alleen zo kun je concurreren in dit compleet nieuwe speelveld.
De volledige aflevering met meer inzichten van Isar vind je hier.